سمینار آنلاین : 21 ژانویه 2022 ، ساعت 20:30 به وقت تهران

با : پیتر دوبیسه

عنوان سمینار : Mirror mirror on the wall, who’s the most real of them all?

اين، درس گفتاری دربارۀ مفهوم واقعیت در تئاتر است. یک ناخشنودی دربارۀ استراتژی‌های قدیمی تئاتر که به تازگی دوباره مطرح شده است به این نکته اشاره دارد که بازنمایی‌های این استراتژی‌های قدیمی ما را با واقعیت بیگانه می‌کنند. این نوع نمایش‌ها، یک دنياي خيالي مطلق را تصوير مي‌کنند که فقط اجازه داریم به همان باور داشته باشیم. سرگرمي‌هاي رؤياگونه به سان افيوني براي مردم هستند تا از دنیای واقعی فرار کنند. در اینجاست که تاکتیک‌های اجرا به کار ما می‌آیند:

یک بدن واقعی در یک دنیای واقعی حاضر و ارائه می‌شود. اما حقيقتاً چگونه این رویکردهاي متفاوت مي‌توانند با روش قبلي ساز مخالف سردهند؟ چه مي‌شود اگر يک بازنمايي (representation)  به ارائه (presentation)  تبديل بشود؟ و چه مي‌شود اگر یک بدن ارائه‌شده به بازنمایی تبدیل شود؟ چگونه می‌توان تفاوت بازنمایی را از ارائه بازشناخت؟ آیا تصویری که در آینه دیده می‌شود، ذیل مفهوم ارائه قرار می‌گیرد؟ سقوط ناگهانی دانشجویان در حال رقص روی پله‌های ایستگاه قطار چه چیزی را نمایان می‌کند؟ به عبارتی «در میان آینه‌های تودرتو، تصویر کدام یک واقعی‌ترین است؟» شما به سفری دعوت شده‎اید که از میان چشم‌اندازی می‌گذرد که توأمان از واقعیت و خیال ساخته شده.

معلوم نیست انتهای این سفر چه اتفاقی رخ خواهد داد؛ تنها چیزی که می‌دانیم این است که برای حرکت کردن و ادامه دادن سفر، شاید به هر دوی این نیروها برای موتور نیاز باشد: بازنمايي (representation)  و ارائه (presentation). بزن بریم!

معرفی پیتر دوبیسه

یتر دو بیسه نویسنده، کارگردان و هنرمند نمایش است. او در آنتورپ و پاریس به تحصیل فلسفه پرداخته است. آثار او توسط بسیاری از جشنواره‌ها و سازمان‌های بین‌المللی ارائه می‌شود و به طور گسترده در فلاندر و حومه و هم چنین خارج از مرزهای آن تحسین می‌شود. مضامین تکرار شونده در آثار او شامل درهم تنیدگی واقعیت و تخیل، تجربه‌هایی در خصوص مفهوم «امکان‌مندی» و تخیل مقاومت است. در سال 2016 او به همراه توماس بلینک رابین، یک اجتماع مستقل در بروکسل را برای تولید آثار هنری سفارشی با اهدافی خاص، تأسیس کرد. اصل اساسی برای وی همبستگی میان هنرمندان مستقل و دارای صداهای متفاوت است. او در حال حاضر به عنوان هنرمند در خانه مرکزی در تئاتر کای مشغول به کار است،  و همچنین به اقامت گروه Archa Theater در پراگ نیز درآمده است. او در حال حاضر  اجرای «پس از جشن» را آماده می کند، یک نمایشنامه جدید با الهام از میراث واسلاو هاول، ساخته مشترک آرکا تئاتر با همراهی او. همچنین اجراهای «خنده گنجشکان» با همکاری تئاتر باستیل در پاریس و «نوک زبان». دومین کار،محصول مشترک تئاتر آماندیه در پاریس-نانتر بوده و در جریان فستیوال هنر 2017 در پلانیتاریومِ بروکسل به نمایش درآمد است.